Visie

Alleen met een evenwichtige aanpak gaat MVO werken. 12 verschillende aspecten verdienen aandacht om beweging en vernieuwing in uw organisatie op gang te brengen. Met ons model* bieden we inzicht, overzicht en handvatten om concreet aan de slag te gaan. Noem het een MVO-vliegwiel.

*gebaseerd op onderzoek van de Fraser University te Canada

 

Vliegwiel Good Company

 

 

Waarom is structuur en organisatie in MVO belangrijk?

Kwadrant-1Voldoen aan commitments en externe verwachtingen.

Het bedrijf wordt aantrekkelijk voor (potentiële) klanten en het maakt ketenbeheer een stuk makkelijker als uw leveranciers de boel op orde hebben. Afnemen van een duurzaam bedrijf straalt ook op uw klanten af.

Het creëert  begrip, overzicht en helderheid voor leidinggevenden en medewerkers.

Waar staat de organisatie voor? Pas als dat duidelijk is, kunnen mensen er met trots over vertellen.

Het geeft directieleden, MT, Raad van Commissarissen en andere belanghebbenden mogelijkheid tot monitoren en bijsturen. En vergemakkelijkt de verantwoording in bijvoorbeeld een duurzaamheidsverslag.

 

Hoe maakt MVO mijn organisatie commercieel succesvol?

Kwadrant-2Creëer verandering in mindset.

Richt je blik naar buiten en stel je open voor maatschappelijke ontwikkelingen. Verken de MVO-verwachtingen en ambities van klanten en andere partners en reageer pro-actief. Dit creëert kansen voor structurele samenwerking.

Neem als voorbeeld Lamb Weston die met McDonalds een duurzame aardappel ontwikkelde speciaal voor hun Franse frietjes.

Verander producten. De tijd van ‘beter’ is voorbij.

Echt duurzame ontwikkeling zit in ‘anders’, in productontwikkeling vanuit ander perspectief. Met andere uitgangspunten en parameters, een andere visie op grondstoffen, gebruik en partnership.

 

Hoe krijg ik medewerkers mee?

 

Kwadrant-3Creëer momentum.

Bied de mogelijkheid om te experimenteren. Dit is essentieel, maar ook spannend. Voor iedereen in de organisatie.

Vertel medewerkers niet alleen top-down waar je heen wilt, maar stimuleer ze ook het zelf in te vullen. Daag mensen uit onderdeel te zijn van het succes van het bedrijf. Stimuleer ze in beweging te zijn, binnen de organisatie, maar ook naar buiten toe en kennis en ideeën te delen met leveranciers, klanten en andere partners uit de keten.

Samen kom je tot een beter resultaat.

Good Company heeft verschillende methoden om dit tot stand te brengen.

 

Hoe zorg ik ervoor dat MVO echt onderdeel wordt van mijn organisatie?

Kwadrant-4Creëer commitment

Informeren en betrekken zijn sleutelwoorden. Inspireer en activeer anderen door MVO-successen te delen. Op een heldere, consequente en aansprekende manier. Vertaal droge woorden naar aansprekende concepten en middelen die passen bij het bedrijf.

Waar staat en gaat u voor? Waar maakt u het verschil? Deel ook mislukkingen en dilemma’s. Ben open en eerlijk.  

Betrek mensen. Benut hun passie en verantwoordelijkheidsgevoel. Maak ze bewust van hun kwaliteiten, vaardigheden en kennis, maar ook van hun leerpunten en uitdagingen. Pas dan gaan ze groeien als mens èn als medewerker. Bijvoorbeeld in een uniek leiderschapsprogramma waarin medewerkers van bedrijven bij een maatschappelijke organisatie hun talent inzetten.

Bij dit alles speelt  persoonlijk leiderschap een essentiële rol. Groeien en laten groeien, daar gaat het om.

 

Contactgegevens

  • Bahialaan 100
    3065 WC Rotterdam
  • Tel. +31 (0)6 28639661
  • info@goodcompany.nl

linkedin-logo-square2twitter-logo-squareyoutube